Wydział Gospodarki Nieruchomościami

 Do zadań Wydziału Gospodarki Nieruchomościami należy prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem gminnym zasobem nieruchomości, indywidualna współpraca z przedsiębiorcami w trakcie przygotowania i realizacji inwestycji, prowadzenie całości spraw związanych ze zbywaniem w drodze przetargu nieruchomości z gminnego zasobu nieruchomości oraz spraw z zakresu geodezji i kartografii, a w szczególności:

  •  przekazanie gruntów w:
    • użytkowanie wieczyste,
    • zarząd i użytkowanie,
    •  w dzierżawę na cele handlowe, tereny zielone, pod uprawy, parkingi, cele budowlane, dzierżawę obiektów w tym koordynacja działań z zakresie istotnych warunków umowy oraz wnioskowanie do Wydziału Inwestycji o prowadzenie nadzoru inwestorskiego w zakresie remontów, modernizacji i inwestycji przedmiotu dzierżawy,
    •  użyczenie,
  • dzierżawa innych gruntów,
  • prowadzenie spraw związanych z opłatami rocznymi za użytkowanie wieczyste, trwały zarząd oraz użytkowanie gruntów gminnych,
  • sprzedaż części działek budowlanych lub innych gruntów niezbędnych dla poprawienia warunków zagospodarowania działek istniejących,
  • sprzedaż nieruchomości na rzecz dzierżawców,
  • przekształcenie prawa użytkowania wieczystego we własność lub sprzedaż prawa własności na rzecz użytkowników wieczystych,
  • ustalanie obowiązków opłat za niezagospodarowanie nieruchomości w oznaczonym terminie,
  • ustalanie opłaty adiacenckiej z tytułu: wzrostu wartości nieruchomości, podziału nieruchomości, doprowadzenia urządzeń infrastruktury technicznej,
  • analiza i sprawozdawczość w zakresie gminnego zasobu nieruchomości,
  •  sporządzanie planów dochodów i wydatków z zakresu gospodarowania nieruchomościami na każdy rok budżetowy,
  • prowadzenie ewidencji sprzedanych nieruchomości,
  • ustalenie warunków umowy na wniesienie tytułem wkładu niepieniężnego- aportem, nieruchomości do spółek miejskich,
  • przejmowanie od spółek miejskich zbędnych nieruchomości,
  • regulacja stanów prawnych nieruchomości, a w tym składanie wniosków do Sądu Rejonowego w Kołobrzegu o dokonywanie zmian w księgach wieczystych z zakresie obrotu nieruchomościami gminnymi,
  • sprzedaż lokali mieszkalnych i użytkowych, domów jednorodzinnych oraz garaży wraz ze sprzedażą lub oddaniem gruntów w użytkowanie wieczyste na rzecz najemców,
  • prowadzenie spraw z zakresu renty planistycznej, a w szczególności ustalanie właściwej opłaty.
  • prowadzenie spraw związanych z inwentaryzacją zasobów lokalowych i współpraca z właściwymi służbami Miasta w zakresie regulacji stanów prawnych nieruchomości,
  • sprawy gospodarstw rolnych w mieście, w tym prowadzenie zbioru danych statystycznych, wydawanie świadectw i zaświadczeń w oparciu o prowadzoną dokumentację gospodarstw rolnych,
  • kontrole w zakresie zagospodarowania i korzystania z gruntów miejskich,
  • przygotowanie i prowadzenie postępowań dotyczących przetargów i zamówień publicznych na wyceny nieruchomości, inwentaryzacje budynków, opracowania geodezyjne,
  • realizacja roszczeń o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i nieodpłatne przeniesienie prawa własności garaży i pawilonów.
  • przygotowanie terenu do sprzedaży:
  • ewentualna regulacja stanu prawnego,
  • zlecenie przeprowadzenia stosownych ekspertyz biegłym,
  • pozyskanie stosownych informacji dotyczących możliwości uzbrojenia terenu w media i ciągi komunikacyjne lub wnioskowanie do właściwych jednostek o przystąpienie do inwestycji w tym zakresie,
  • oznaczenie obszaru sprzedawanych nieruchomości (geodezyjne, reklamowe).
  • kompleksowa informacja prawna dotycząca lokowania inwestycji na terenie Kołobrzegu
  •  informacja na temat zachęt inwestycyjnych: stosownych uchwał podatkowych i lokalnych programy wsparcia dla inwestorów,
  • stworzenie i aktualizacja informacja na temat lokalnych uwarunkowań gospodarczych,
  • przygotowanie wymaganej przepisami prawa podstawowej dokumentacji dotyczącej zbycia nieruchomości,
  • sprzedaż prawa własności lub oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste w trybie przetargu,
  • wykonywanie ustawowego prawa pierwokupu,
  • przekazywanie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa lub powiatu,
  • przedłużanie ustalonych umową sprzedaży terminów zabudowy sprzedanych nieruchomości lub zmiana formy zabezpieczenia kar umownych,
  • opiniowanie innego rozporządzenia nieruchomościami niż wynikające z zadań wydziału,
  • odszkodowania za grunty przejęte do mienia komunalnego na mocy decyzji zatwierdzających projekty podziału nieruchomości,
  • prowadzenie procedury scalania lub podziału nieruchomości z urzędu lub na wniosek strony,
  • uczestniczenie w rokowaniach, których celem jest zagospodarowanie nieruchomości gminnych,
  • prowadzenie procedury w zakresie zniesienia współwłasności nieruchomości,
  • rozgraniczenia i podziały nieruchomości,
  • wywłaszczanie gruntów na cele publiczne związane z zadaniami własnymi gminy,
  • nabywanie nieruchomości do mienia komunalnego,
  • zamiana gruntów,
  • utrzymywanie (za pośrednictwem Biura Informatyki) w aktualności treści fakultatywnej numerycznej bazy danych Systemu Informacji o Terenie dla potrzeb Urzędu Miasta poprzez pozyskiwanie danych z właściwych jednostek,
  •  wnioskowanie modyfikacji bazy danych SIT o nowe warstwy w uzgodnieniu z Wydziałem Komunalnym i Wydziałem Urbanistyki i Architektury,
  • nazewnictwo ulic i placów,
  • numeracja porządkowa nieruchomości,
  • stworzenie i prowadzenie marketingu sprzedaży nieruchomości poprzez reklamę i kolportaż materiałów promocyjnych, uczestnictwo w zorganizowanych targach branżowych,
  • wskazywanie lokalizacji bądź likwidowanie targowisk miejskich, współpraca z Centrum Obsługi Inwestora Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie.

WYKAZ TELEFONÓW URZĘDU MIASTA