Do zadań Wydziału Księgowości i Sprawozdawczości należy prowadzenie spraw
związanych z księgowością dochodów i wydatków, realizacją sprawozdawczości
finansowej, budżetowej, w zakresie operacji finansowych oraz statystycznych,
nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych, a w szczególności:
nadzór i bieżąca kontrola realizacji budżetu, a w szczególności
uzyskiwanie bieżących informacji o przyczynach odchyleń od planu;
prowadzenie obsługi Miasta w zakresie zaciągania, rozliczania i
ewidencji kredytów, pożyczek i obligacji;
prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dochodów i wydatków,
przychodów i rozchodów zgodnie z rozporządzeniami regulującymi zasady
rachunkowości dla jednostek samorządu terytorialnego oraz wymogami
sprawozdawczości budżetowej i ustawy o rachunkowości, w tym również
dotyczącej projektów finansowanych ze środków Unii Europejskich i funduszy
pomocowych;
prowadzenie ewidencji dochodów budżetu miasta wg klasyfikacji budżetowej
oraz źródeł w tym: dochody własne, udziały w podatkach gromadzonych
centralnie, subwencje, dotacje z budżetu państwa;
rozliczanie i odprowadzanie na rachunek dochodów budżetu państwa
pozyskanych dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji
rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce odrębnymi ustawami;
prowadzenie ewidencji wydatków miasta według kierunków finansowania;
prowadzenie obsługi finansowo - księgowej dotacji celowych na zadania
własne i zlecone Miasta;
prowadzenie ewidencji środków trwałych Urzędu i wyposażenia oraz nadzór
nad inwentaryzacją majątku;
przechowywanie i ewidencja weksli oraz gwarancji ubezpieczeniowych
należytego wykonania umów;
przyjmowanie i analizowanie okresowych sprawozdań od jednostek
realizujących budżet;
opracowywanie zbiorczych sprawozdań budżetowych;
bieżąca analiza realizacji budżetu Miasta, w tym planów finansowych
jednostek organizacyjnych z przebiegu wykonania oraz przedkładanie
informacji Skarbnikowi;
prowadzenie rejestru zakupu i sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem
od towarów i usług (VAT) Urzędu Miasta Kołobrzeg oraz sporządzanie
jednostkowej deklaracji VAT;
sporządzanie zbiorczej deklaracji VAT Gminy Miasto Kołobrzeg na
podstawie deklaracji jednostek podległych i Urzędu oraz rozliczenie w tym
zakresie z właściwym Urzędem Skarbowym;
sporządzanie i przekazywanie do właściwego Ministerstwa Jednolitego
Pliku Kontrolnego VAT Gminy Miasto Kołobrzeg (JPK-VAT) oraz schematów
podatkowych MDR;
sporządzanie: jednostkowego sprawozdania finansowego Urzędu Miasta
Kołobrzeg, bilansu z wykonania budżetu, sprawozdania finansowego jednostki
samorządu terytorialnego, bilansu skonsolidowanego jednostki samorządu
terytorialnego;
sporządzanie z zakresu dochodów i wydatków sprawozdań budżetowych
jednostkowych, zbiorczych i łącznych Gminy Miasto Kołobrzeg;
realizacja dochodów z mienia gminy;
nadzorowanie i prowadzenie windykacji opłat innych niż podatkowe,
pobieranych na podstawie odrębnych ustaw a będących dochodami gminy (opłata
adiacencka);
prowadzenie spraw związanych z ewidencją płatników i inkasentów opłat;
rozpatrywanie wniosków o udzielenie ulg w zakresie należności
cywilnoprawnych (należności wymagalnych), w przypadku należności
niewymagalnych wnioski w sprawie ulg rozpatrują wydziały merytoryczne;
księgowanie i rozliczanie wpłat z tytułu podatków i opłat lokalnych
należnych gminie na podstawie obowiązujących przepisów prawa w szczególności
z tytułu: podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego,
podatku od środków transportowych, podatku zniesionego, opłaty od posiadania
psów;
księgowanie i rozliczanie wpłat z tytułu niepodatkowych należności
budżetowych o charakterze publicznoprawnym pobieranych przez JST na
podstawie odrębnych ustaw w szczególności: opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi, opłaty za zajęcie pasa drogowego, opłaty za wycinkę drzew,
opłaty za licencje taxi, opłaty za pozwolenie na sprzedaż alkoholu, opłaty
eksploatacyjnej, za udostępnienie danych, kary za wykonanie obowiązku
szkolnego, zwrot nienależnie pobranej dotacji;
podejmowanie działań w celu zabezpieczenia wykonania zobowiązań
podatkowych i tytułu niepodatkowych należności budżetowych o charakterze
publicznoprawnym i cywilnoprawnym pobieranych przez JST na podstawie
odrębnych ustaw tj. zastawy, hipoteki;
prowadzenie spraw związanych z pomocą publiczną;
prowadzenie postępowań określające zaległość z zakresu opłat lokalnych;
wydawanie i rozliczanie kwitariuszy przychodowych oraz przeprowadzanie
kontroli rachunkowej rozliczeń inkasentów opłaty uzdrowiskowej i opłaty
targowej;
księgowanie wpłat z tytułu inkasa opłaty uzdrowiskowej i targowej,
prowadzenie postępowań w zakresie odpowiedzialności inkasentów za pobrane
opłaty w drodze inkasa i nieodprowadzone na rachunek gminy oraz prowadzenie
postępowań w przypadku odmowy uiszczenia opłaty uzdrowiskowej, a także
podejmowanie czynności egzekucyjnych;
księgowanie i rozliczanie wpłat z tytułu opłaty skarbowej;
prowadzenie postępowań, z zakresu opłaty skarbowej.
Źródło informacji: brak danych, Data źródła: 2019.06.27, 10:50, Zatwierdził do publikacji: Tomasz Kolasa, data publikacji: 2021.01.05, 12:52, Historia zmian