Urząd Stanu Cywilnego

 Urząd Stanu Cywilnego realizuje zadania wynikające z Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, Prawa o aktach stanu cywilnego, Ustawy o zmianie imion i nazwisk oraz zadania wynikające z innych aktów prawnych związanych ze sprawami osobowymi, a w szczególności:

  • Przyjmowanie zgłoszeń woli zawarcia małżeństwa w formie cywilnej oraz wyznaniowej ze skutkiem cywilnym w prawie polskim,
  • Przyjmowanie zgłoszeń urodzeń,
  • Przyjmowanie zgłoszeń zgonów,
  • Sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów w rejestrze stanu cywilnego,
  • Prowadzenie rejestru uznań w rejestrze stanu cywilnego,
  • Prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach:
    • przeniesienie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego będącego dowodem zdarzenia (urodzenia, zawarcia małżeństwa, zgonu) i jego rejestracji do rejestru stanu cywilnego drodze transkrypcji,
    • sprostowania aktu stanu cywilnego, który zawiera dane niezgodne z danymi zawartymi w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub z innymi aktami stanu cywilnego, o ile stwierdzają one zdarzenia wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych, albo z zagranicznymi dokumentami stanu cywilnego,
    • uzupełnienia aktu stanu cywilnego, który nie zawiera wszystkich wymaganych danych,
    • rejestracji w rejestrze stanu cywilnego urodzenia, zawarcia małżeństwa, zgonu które nastąpiły poza granicami RP, jeżeli w państwie, gdzie miały miejsce nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego,
    • zmiany imion i nazwisk.
  • Wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem ustawowego terminu,
  • Wydawanie dokumentów z rejestru stanu cywilnego:
    • odpisy zupełne i odpisy skrócone aktów stanu cywilnego (w tym w formie dokumentu elektronicznego),
    • zaświadczenie o zamieszczanych lub niezamieszczanych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby (w tym w formie dokumentu elektronicznego),
    • zaświadczenie o stanie cywilnym (w tym w formie dokumentu elektronicznego),
  • Wydawanie zaświadczeń na podstawie danych zamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego:
    • zaświadczenia potwierdzające uznanie ojcostwa,
    • zaświadczenia stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
    • zaświadczenia, stwierdzające że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo,
    • zaświadczenia o nadaniu numeru PESEL i zaświadczenie o zameldowaniu wydawane bezpośrednio po sporządzeni aktu urodzenia noworodka urodzonego na terenie Miasta Kołobrzeg i Gminy Kołobrzeg.
  •  Przyjmowanie do protokołu oświadczeń woli lub oświadczeń wiedzy:
    • pisemnych zapewnień od osób zamierzających zawrzeć małżeństwo, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
    • o wstąpieniu w związek małżeński (forma uroczysta),
    • o nazwiskach noszonych po zawarciu związku małżeńskiego,
    • złożonych na podstawie art. 88 § 3 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
    • koniecznych do uznania ojcostwa dziecka,
    • o nazwisku małoletniego dziecka na podstawie art.69 ust.1 Prawa o aktach stanu cywilnego,
    • o zmianie imienia lub imion dziecka,
    • małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska, które nosił przed zawarciem małżeństwa,
  •  Rejestracja zmian w rejestrze stanu cywilnego na podstawie decyzji administracyjnych, oświadczeń woli oraz prawomocnych orzeczeń sądowych,
  •  Występowanie o nadanie numeru PESEL w związku ze sporządzaniem aktu urodzenia noworodka urodzonego na terenie Miasta Kołobrzeg i Gminy Kołobrzeg.
  • Występowanie o nadanie numeru PESEL w przypadku sprostowania daty urodzenia lub zmiany płci.
  • Aktualizacja, na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, danych w rejestrze PESEL odnośnie stanu cywilnego, zawartego małżeństwa czy zgonu osoby posiadającej numer PESEL, dla której nie sporządzono polskiego aktu stanu cywilnego.
  • Prowadzenie korespondencji z placówkami konsularnymi w sprawach stanu cywilnego oraz zmiany imion i nazwisk,
  • Wydawanie postanowień zezwalających na przeglądanie ksiąg stanu cywilnego,
  • Prowadzenie archiwum ksiąg stanu cywilnego i akt zbiorowych,
  • Przekazywanie ksiąg stanu cywilnego do Archiwum Państwowego,
  • Przyjmowanie oświadczeń ostatniej woli spadkodawcy,
  • Przyjmowanie wniosków o nadanie MEDALI ZA DŁUGOLETNIE POŻYCIE MAŁŻEŃSKIE,
  • Organizacja uroczystości związanych z zawarciem małżeństwa w lokalu Urzędu Stanu Cywilnego Kołobrzeg i poza nim,
  • Organizacja uroczystości związanych z wręczeniem odznaczeń państwowych - MEDALI ZA DŁUGOLETNIE POŻYCIE MAŁŻEŃSKIE oraz uroczystości związanych z jubileuszem setnych urodzin".

WYKAZ TELEFONÓW URZĘDU MIASTA