Zgodnie z nowelizacją ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, od dnia 1 stycznia 2018 r. wszystkie wnioski i formularze dotyczące żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów tj.: o wpis, zmianę wpisu lub wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów muszą być składane wyłącznie drogą elektroniczną, za pośrednictwem Portalu Informacyjno-Usługowego Emp@tia ( https://empatia.mpips.gov.pl ) przygotowanego i prowadzonego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Do dnia 31 stycznia 2018 r. wszystkie podmioty zarejestrowane przed 1 stycznia 2018 roku prowadzące żłobki i kluby dziecięce oraz zatrudniające dziennych opiekunów zobowiązane są uzupełnić (za pośrednictwem PIU Emp@tia) dane w rejestrze lub wykazie. Obowiązek ten wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin.
Ewentualne pytania dotyczące funkcjonowania portalu Emp@tia prosimy kierować do twórcy i administratora portalu Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej pod nr tel.: 22 529-06-60.
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wniosek o
wpis do rejestru składa się w systemie elektronicznym na portalu
http://empatia.mpips.gov.pl na formularzu RKZ-1 pn. Wniosek o wpis do
rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów.
W celu uzyskania dostępu do ww. systemu elektronicznego i jego dalszej obsługi należy:
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Godziny przyjmowania klientów:
W godzinach działania
systemu elektronicznego na portalu
http://empatia.mpips.gov.pl
Informacje można uzyskać pod nr telefonu:
Uwagi:
Obligatoryjne wymogi dla lokalu, w którym ma być
prowadzony żłobek lub klub dziecięcy:
Wydanie decyzji PPIS/opinii Prezydenta Miasta Kołobrzeg następuje po zakończeniu robót budowlanych i uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego lub dokonaniu zawiadomienia o zakończeniu budowy, wobec którego organ nadzoru budowlanego w terminie nie wniósł sprzeciwu.
Wymagania sanitarno-lokalowe określone są w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2014 r. poz. 925, rozporządzenie dostępne jest pod adresem: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20140000925.
Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 z późn. zm.) i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
REJESTR ŻŁOBKÓW I KLUBÓW DZIECIĘCYCH, funkcjonujących na terenie miasta Kołobrzeg, prowadzi Prezydent Miasta Kołobrzeg i publikuje go w Biuletynie Informacji Publicznej pod adresem: "Rejestr Żłobków i Klubów Dziecięcych"
Po potwierdzeniu spełnienia warunków wymaganych do dokonania wpisu do rejestru Prezydent Miasta Kołobrzeg wydaje zaświadczenie o wpisie podmiotu do rejestru.
Prezydent Miasta Kołobrzeg odmawia dokonania wpisu do rejestru w przypadku, gdy:
Wykreślenie z rejestru następuje w przypadkach:
Odmowa wpisu do rejestru oraz wykreślenie z rejestru następują w drodze decyzji administracyjnej.
Zmiany w rejestrze
W przypadku zmiany danych lub
informacji zawartych w rejestrze podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany
do:
Po dokonaniu zmian w rejestrze organ wydaje podmiotowi wpisanemu do rejestru zaświadczenie uwzględniające te zmiany.
Opłaty:
Opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów
dziecięcych pobierana jest w wysokości 693,00 zł (słownie: sześćset
dziewięćdziesiąt trzy złote).
Wpłat można dokonywać:
Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Wpis do rejestru
żłobków i klubów dziecięcych następuje w ciągu 7 dni od dnia złożenia kompletnej
dokumentacji.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji o odmowie wpisu do rejestru
lub o wykreśleniu wpisu z rejestru żłobków lub klubów dziecięcych można wnieść
odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, za pośrednictwem organu, który
wydał decyzję.
Podstawa prawna:
Wymagane wnioski i dokumenty:r>Dokumenty należy składać w systemie elektronicznym na portalu http://empatia.mpips.gov.pl
Ważne informacje:
https://empatia.mpips.gov.pl/web/piu/dla-swiadczeniobiorcow/rodzina/d3/komunikaty