Komisja Rewizyjna Rady jest stałą komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności Prezydenta, miejskich jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych.
Celem działań kontrolnych jest dostarczanie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Prezydenta, miejskich jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
Komisja Rewizyjna wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach.
§ 60.
Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego Komisji oraz członków wybieranych wyłącznie spośród radnych, w tym przedstawicieli wszystkich klubów.
W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą być powołani radni pełniący funkcje Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego Rady.
Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka Komisji na Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.
§ 61.
Do zakresu działania Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej należy:
zwoływanie posiedzeń, organizowanie pracy Komisji oraz prowadzenie obrad Komisji Rewizyjnej;
przygotowanie projektu planu pracy;
sporządzanie projektu rocznego sprawozdania;
ustalanie propozycji składu zespołów kontrolnych;
nadzór nad organizowaniem i pracą zespołów kontrolnych.
§ 62.
Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
W sprawie wyłączenia poszczególnych członków Komisji Rewizyjnej decyduje Komisja większością głosów.
Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o tym fakcie.
§ 63.
Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Prezydenta i miejskich jednostek organizacyjnych pod względem:
legalności;
gospodarności;
rzetelności;
celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
§ 64.
Komisja Rewizyjna działa na podstawie rocznego planu pracy oraz w zakresie innych prac zleconych przez Radę.
§ 65.
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu;
problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment jego działalności;
sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione.
§ 66.
Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 45 dni roboczych, a kontrole problemowa i sprawdzająca nie dłużej niż 15 dni roboczych.
Na wniosek Komisji Rewizyjnej Przewodniczący może wyznaczyć dodatkowy termin zakończenia kontroli.
§ 67.
Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej nie rozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez Komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.
Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
Uchwały Rady, o których mowa w ust. 1 - 2 wykonywane są niezwłocznie.
Komisja Rewizyjna jest zobowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 68.
Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalanie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryterium określonego w § 63.
Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
Jako dowód mogą być wykorzystane fakty mające dla sprawy istotne znaczenie, a w szczególności: dokumenty, oględziny, zeznania świadków, opinie biegłych i specjalistów oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych, których wiarygodność ocenia się na podstawie wszechstronnego rozważenia zebranego materiału.
Komisja Rewizyjna ma prawo korzystać z porad, opinii i ekspertyz biegłych oraz specjalistów w ramach środków finansowych przyznanych na funkcjonowanie Rady.
§ 69.
Kontroli dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się z co najmniej dwóch członków Komisji.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących oraz uzgadnia z kierownikiem jednostki kontrolowanej termin i stronę organizacyjną kontroli.
Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej przez Przewodniczącego, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli, osoby wchodzące w skład zespołu kontrolnego oraz termin przeprowadzenia kontroli.
Kontrolujący zobowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie, o którym mowa w ust. 3 oraz dokument stwierdzający tożsamość.
§ 70.
W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Prezydenta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Prezydenta kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego.
§ 71.
Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności wymienionych w ust. 1 i 2, zobowiązany jest do niezwłocznego złożenia osobie kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
Na żądanie kontrolujących kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust. 2.
Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową, skarbową lub służbową regulują odrębne przepisy prawa.
§ 72.
Obowiązki przypisane kierownikowi kontrolowanego podmiotu wynikające z § 71 mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.
§ 73.
Czynności kontrolne wykonywane są w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
§ 74.
Zespół kontrolny sporządza z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny obejmujący:
nazwę i adres kontrolowanego podmiotu;
imiona i nazwiska kontrolujących;
datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;
imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;
przebieg i wyniki czynności kontrolnych, stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole;
datę i miejsce podpisania protokołu;
podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy;
załączniki do protokołu będące podstawą ustaleń Komisji.
Protokół z kontroli podpisują członkowie zespołu kontrolnego i przekazują go Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej, a następnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej kierownikowi jednostki kontrolowanej.
Kierownik jednostki kontrolowanej lub upoważniona przez niego osoba podpisuje protokół z kontroli, z zastrzeżeniem ust. 4.
Kierownikowi jednostki kontrolowanej przysługuje, przed podpisaniem protokołu z kontroli, prawo zgłoszenia do zespołu kontrolnego umotywowanych zastrzeżeń, co do ustaleń zawartych w protokole z kontroli. Zastrzeżenia zgłasza się w formie pisemnej w terminie 14 dni od dnia otrzymania protokołu z kontroli.
W terminie 14 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń zespół kontrolny:
uwzględnia zgłoszone zastrzeżenia i odpowiednio zmienia protokół z kontroli albo
nie uwzględnia zgłoszonych zastrzeżeń, przekazując jednocześnie zgłoszone zastrzeżenia Komisji Rewizyjnej.
Komisja Rewizyjna rozstrzyga w sprawie zasadności lub braku zasadności wszystkich zgłoszonych zastrzeżeń, w całości lub części.
§ 75.
Po upływie terminu, o którym jest mowa w § 74 ust. 4, lub po rozstrzygnięciu przez Komisję Rewizyjną, o którym mowa w § 74 ust. 6, zespół kontrolny sporządza wystąpienie pokontrolne.
Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń kontrolnych, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości - zalecenia pokontrolne. Wystąpienie pokontrolne przyjmowane jest przez Komisję Rewizyjną.
Komisja Rewizyjna przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej wystąpienie pokontrolne.
Kierownik jednostki kontrolowanej odnosi sie do wystąpienia pokontrolnego w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
§ 76.
(skreślony).
§ 77.
Wystąpienie pokontrolne sporządza się w trzech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania wystąpienia pokontrolnego przez zespół kontrolny otrzymują: Rada, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu..
§ 78.
Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Miasta i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Prezydentowi.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedkłada opinię i wniosek, o których mowa w ust. 1 Przewodniczącemu w terminie umożliwiającym rozpatrzenie go przez Radę w ustawowym terminie.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
§ 79.
Komisja Rewizyjna wydaje opinie w innych sprawach określonych w uchwałach Rady.
§ 80.
Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.
Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej określenie rodzaju kontroli (kompleksowa, problemowa, sprawdzająca, a w zakresie kontroli problemowej - zakres tej kontroli).
Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 81.
Komisja Rewizyjna składa Radzie w terminie do 30 stycznia każdego roku roczne sprawozdanie ze swojej działalności za rok poprzedni.
Sprawozdanie powinno zawierać:
liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli;
wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli;
wykaz opinii i wniosków podjętych przez Komisję;
wykaz wyłączeń, o których mowa w § 62;
wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli.
Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
§ 82.
Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych w formie pisemnej przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej zgodnie z planem pracy oraz w miarę potrzeb.
Posiedzenia mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny wniosek Przewodniczącego lub też na pisemny wniosek co najmniej 3 jej członków.
Przewodniczący oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji zobowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.
§ 83.
Opinie i wnioski Komisji Rewizyjnej przyjmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.
Komisja przyjmuje opinie i wnioski w głosowaniu jawnym.
§ 84.
Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub też po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane Komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi Komisjami Rady w zakresie ich właściwości rzeczowej.
Komisja Rewizyjna może występować do organów Miasta w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.
Źródło informacji: brak danych, Data źródła: brak danych, Zatwierdził do publikacji: Tomasz Kolasa, data publikacji: 2022.11.17, 14:34, Historia zmian